De subsidie geldt voor nieuwe elektrische bedrijfsauto's zonder uitstoot. Dit zijn bestelauto's met een gewicht tot 3.500 kilo (categorie N1) of kleine vrachtauto's tot 4.250 kilo (categorie N2).
Je krijgt de subsidie over de netto catalogusprijs bij categorie N1. Dit is de prijs exclusief btw, inclusief bpm en opties die door de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het kenteken is afgegeven. Voor categorie N2 krijg je de subsidie over de verkoopprijs zonder btw.
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de grootte van je bedrijf, maar bedraagt altijd maximaal €5.000. Voor kleine ondernemingen en non-profit instellingen is de subsidie 12% van de netto catalogusprijs, voor middelgrote ondernemingen 10% en voor grote ondernemingen 7%.
Tip! Op RVO.nl kun je met de MKB-toets bekijken of jouw onderneming als klein, middelgroot of groot wordt aangemerkt.
De subsidie kent ook de nodige voorwaarden die verschillen per voertuigcategorie. Belangrijk is onder meer dat je op het moment van aanvragen van de subsidie nog geen definitieve koop- of financial leaseovereenkomst hebt afgesloten. Je vraagt dus eerst de subsidie aan.
Tip! Neem in je order of (voorlopig) koopcontract op dat de order pas definitief wordt nadat de subsidie is aangevraagd of toegewezen. Zo komt je subsidieaanvraag niet in gevaar.
Een flink aantal elektrische bestelauto's staat ook op de Milieulijst 2024. Dit betekent dat je naast de subsidie ook mogelijk recht hebt op belastingvoordeel via de Milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA wordt wel gekort vanwege de subsidie. Kijk hier voor de voorwaarden en de actuele Milieulijst.
Je kunt de subsidie digitaal aanvragen bij RVO.nl. Hiervoor is minimaal eHerkenning niveau 2+ vereist. Er is €30 miljoen beschikbaar voor de subsidie, dus wacht niet te lang met aanvragen.
Let op! De subsidie is in 2024 voor het laatst beschikbaar.
Let op! Het kabinet heeft in de Voorjaarsnota 2024 een voorstel opgenomen om de korting op motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische bestelauto's per 1 januari 2025 af te schaffen. Dit zou betekenen dat er vanaf dat moment veel meer mrb betaald moet worden dan nu. Dit voorstel moet nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd.