12 mei 2025 — 2 minuten

Ontdek de vereenvoudigde inlenersaansprakelijkstelling in één overzicht

Inlenersaansprakelijkheid

Bouw

Wanneer een uitlener de verschuldigde loonbelasting, socialeverzekeringspremies en omzetbelasting niet betaalt voor het uitlenen van arbeidskrachten, kan de Belastingdienst de inlener of doorlener aansprakelijk stellen. Om het risico van aansprakelijkheid te verkleinen, kan de inlener een gedeelte van de facturen via een g-rekening betalen. Zolang je voldoet aan de vereiste administratieve verplichtingen, ben je gevrijwaard tot het bedrag dat op de g-rekening is gestort.

Vereenvoudiging van inlenersaansprakelijkheid

Het kabinet gaat twee bewijsvermoedens introduceren om het proces van aansprakelijkstelling te vereenvoudigen. Deze nieuwe bewijsvermoedens maken het voor de Belastingdienst makkelijker om een inlener of doorlener aansprakelijk te stellen.

Vermoeden van aansprakelijkheidsschuld

Als eerste kan de Belastingdienst straks gebruikmaken van een vermoeden over de hoogte van de aansprakelijkheidsschuld, die 35% van de factuursom bedraagt. Hierdoor kan de Belastingdienst de inlener en doorlener aansprakelijk stellen voor maximaal 35% van de factuurbedragen, zonder diepgaand onderzoek naar de werkelijke schuld.

Er komt een mogelijkheid voor tegenbewijs voor de inlener of doorlener om aan te tonen wat de werkelijke aansprakelijkheidsschuld is, bijvoorbeeld aan de hand van documenten uit de eigen administratie.

Tip! Deze aansprakelijkstelling geldt alleen als de inlener of doorlener minder dan 35% van de factuurwaarde op de g-rekening betaalt, omdat je anders vrijgesteld bent voor het op de g-rekening betaalde bedrag.

Bewijsvermoeden uitlener

Het tweede bewijsvermoeden betreft ondernemingen die ingeschreven zijn in het openbaar register als erkende uitzendondernemingen. In dit geval hoeft de Belastingdienst niet te controleren of er sprake is van inlening of aanneming van werk; de fiscale inlenersaansprakelijkheid kan direct worden toegepast.

Ook hier geldt dat er een mogelijkheid voor tegenbewijs komt. De inlener of doorlener kan, ondanks de inschrijving van de uitlener in het openbaar register, proberen te bewijzen dat er sprake was van aanneming van werk.

Let op! Het openbaar register valt onder de nog niet in werking getreden Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten. Zodra deze wet van kracht gaat, wordt er een toelatingsstelsel binnen de uitzendsector geïntroduceerd.

Beleidsmatige vrijwaring

Bovendien wordt er een beleidsmatige vrijwaring geïntroduceerd voor inleners die arbeidskrachten inhuren van uitleners of doorleners met een toelating. Belangrijk is dat de inlener 35% van de factuurwaarde via de g-rekening betaalt en zich houdt aan de administratieve verplichtingen.

Fiscale verzamelwet 2026

Dit voorstel is opgenomen in de Fiscale verzamelwet 2026, die onlangs aan de Tweede Kamer is gepresenteerd. Zowel de Tweede als de Eerste Kamer moeten nog goedkeuring geven aan dit wetsvoorstel. Daarom zijn de wetswijzigingen nog niet definitief.

Let op! Als deze wetswijzigingen worden goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer, zullen de wijzigingen gelijktijdig met de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten in werking treden. De beoogde ingangsdatum is 1 januari 2027.

Recente items

Blijf op de hoogte

Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent financiën en accountancy?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niets.

Aanmelden nieuwsbrief

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? dan kunt u zich hier uitschrijven.