Met de nieuwe tool krijg je de kans om je administratie te optimaliseren, verdeeld in drie belangrijke thema’s: afrekenen, bijhouden en bewaren. Als eerste wordt gevraagd of je gebruikmaakt van een digitaal kassasysteem bij het afrekenen. Dit biedt verschillende voordelen, en het wordt ook aangehaald of je dagelijks rapporten genereert.
Deze tool biedt ook waardevolle tips per onderdeel. Zo wordt je als ondernemer eraan herinnerd dat je administratie minimaal zeven jaar moet worden bewaard en welke documenten hierbij horen. Verder krijg je informatie over de aftrekbaarheid van kosten als je kiest voor een boekhoudpakket.
Tijdens het invullen van de tool wordt je gewezen op de verantwoordelijkheden die komen kijken bij het gebruik van contant geld. Ook risico’s, zoals het niet dagelijks bijhouden van het kasboek, worden besproken. Daarnaast worden specifieke zaken benoemd die je moet registreren, vooral als je geen boekhouder of adviseur inschakelt.
Er is ook aandacht voor het digitaliseren van je administratie. Het is essentieel om te weten dat je de fysieke documenten niet zomaar kunt vernietigen. Je kunt hierover duidelijke afspraken maken met de inspecteur.