In deze advieswijzer laten we je kennismaken met de volgende onderwerpen:
Niet elke auto die gebruikt wordt voor het vervoer van goederen kwalificeert fiscaal als bestelauto. Er zijn diverse soorten bestelauto's, zoals modellen met open laadbak, verhoogd dak of dubbele cabine. Voor iedere type bestelauto gelden specifieke eisen met betrekking tot de inrichting. Zo mogen er in sommige gevallen zijruiten aanwezig zijn, terwijl dit in andere gevallen niet is toegestaan.
Let op! Soms mogen bestelauto’s beschikken over één zijruit aan de rechterkant in de laadruimte. Het komt echter vaak voor dat bestelauto’s uit de fabriek al met meerdere zijruiten worden geleverd. Om fiscaal als bestelauto te worden aangemerkt, moeten deze zijruiten vervangen worden door ondoorzichtige panelen van één stuk die niet uit glas zijn gemaakt. Deze moeten zo goed mogelijk en op een blijvende manier zijn bevestigd aan de carrosserie. De Belastingdienst heeft aangegeven dat ook aan deze eis voor blindering kan worden voldaan als de zijruit aan de buitenkant van de laadruimte blijft zitten, op voorwaarde dat er aan de binnenkant van de carrosserie ondoorzichtig en vormvast materiaal bevestigd is. Dit voorkomt onnodige kosten, terwijl de blindering gelijk blijft.
Tip! Voor een uitgebreid overzicht van alle inrichtingseisen per type bestelauto, bezoek de website van de Belastingdienst.
Let op! Indien jouw bestelauto niet aan deze eisen voldoet, zijn de fiscale voordelen voor bestelauto’s niet van toepassing.
Bij de aankoop van een bestelauto kun je mogelijk profiteren van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Als je een nieuwe bestelauto op waterstof aanschaft, kom je ook in aanmerking voor twee fiscale regelingen: de KIA en de Milieu-investeringsaftrek (MIA).
Voor een bestelauto die tot jouw onderneming behoort, heb je recht op de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) bij aanschaf. Dit bedrag mag je van de winst aftrekken. De KIA is van toepassing op zowel nieuwe als tweedehands bestelauto's en bedraagt maximaal 28% van het investeringsbedrag, afhankelijk van de totale investeringen van het jaar. Je kunt voor de KIA in aanmerking komen als jouw investeringsbedrag tussen de € 2.901 en € 392.230 ligt. Raadpleeg hier voor meer informatie en voorwaarden.
Voor een nieuwe bestelauto op waterstof heb je in 2025 recht op 45% MIA. Dit bedrag mag je ook van de winst aftrekken. Het bedrijfsmiddel komt voor 90% van het investeringsbedrag – tot een maximum van € 125.000 – in aanmerking voor de MIA. Voor een bestelauto van bijvoorbeeld € 75.000 krijg je dus MIA over een bedrag van € 67.500.
Let op! De SEBA (Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto’s) is per 1 januari 2025 afgeschaft.
Als een bestelauto ter beschikking wordt gesteld, krijg je in principe te maken met bijtelling. Voor ondernemers in de inkomstenbelasting gebeurt dit via de aangifte inkomstenbelasting. Bij werknemers, inclusief dga’s, gebeurt dit via de loonadministratie en aangifte loonheffing. Voor bestelauto’s zijn er echter situaties waarin bijtelling niet van toepassing is:
- Privégebruik maximaal 500 km
De bijtelling vervalt als je kunt aantonen dat de bestelauto in het jaar niet meer dan 500 km privé is gebruikt. Een rittenregistratie is niet verplicht, maar het is wel aan te raden om dit goed bij te houden. Er zijn ook automatische oplossingen voor rittenregistratie beschikbaar.
Werknemers kunnen een ‘verklaring geen privégebruik’ aanvragen als ze niet meer dan 500 km privé rijden. Met deze verklaring behoeft de werkgever geen rekening te houden met bijtelling bij de loonadministratie, mits er geen aanwijzingen zijn dat de werknemer deze verklaring overtreedt. Controles gebeuren bij de werknemer.
Let op! Voor ondernemers in de inkomstenbelasting is het niet mogelijk om een dergelijke verklaring aan te vragen.
- Bijna uitsluitend geschikt voor goederenvervoer
Als de bestelauto bijna uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer, geldt de standaardbijtelling ook niet. Dit is bijvoorbeeld het geval als de bestelauto zo vies is dat deze niet voor privégebruik kan worden gebruikt, zoals een klusauto met olie op de bekleding. Ook als de bestelauto slechts één zitplaats heeft en de bevestigingspunten voor andere zitplaatsen zijn verwijderd of dichtgelast, is deze bijna uitsluitend geschikt voor goederenvervoer. Zelfs als er een tweede zitplaats is, kan dit nog steeds gelden als de bijrijder nodig is voor laden en lossen.
In sommige gevallen kunnen andere bestelauto’s ook als bijna uitsluitend geschikt voor goederenvervoer worden gezien. Bijvoorbeeld in het geval dat de rechter een bestelauto heeft geclassificeerd die stellages voor het vervoer van planten heeft. Bij twijfel is overleg met jouw inspecteur aan te raden. Als bestelauto’s die bijna uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer toch privé worden gebruikt, moet het privévoordeel bij het loon worden geteld. Je kunt hiervoor de kilometerkostprijs vermenigvuldigen met het aantal gereden privékilometers.
- Uitsluitend zakelijk gebruik
Bij uitsluitend zakelijk gebruik van een bestelauto geldt geen bijtelling. Hiervoor moet een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ bij de Belastingdienst worden aangevraagd. Je hoeft dan geen rittenregistratie bij te houden. De Belastingdienst zal fysiek controleren of je de bestelauto inderdaad alleen zakelijk gebruikt. Mochten zij twijfelen, dan wordt gevraagd wat je zakelijk met de bestelauto deed op het tijdstip van controle. Kun je dit niet aantonen, dan kan er een naheffing of navordering met boete volgen.
Let op! Bij het gebruik van een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ mag je de bestelauto totaal niet voor privédoeleinden gebruiken. Dit houdt ook in dat je bijvoorbeeld je kind niet van de kinderopvang mag ophalen. De 500 km-grens is in dit geval niet relevant.
De ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ kan zowel door werknemers als door ondernemers in de inkomstenbelasting worden aangevraagd.
Daarnaast zijn er nog andere situaties waarin de bijtelling voor een bestelauto niet van toepassing is. Deze zijn over het algemeen niet van toepassing op ondernemers in de inkomstenbelasting en dga’s.
- Privégebruik verboden
Indien privégebruik van de bestelauto is verboden, geldt er geen bijtelling, mits de werkgever controleert dat er daadwerkelijk niet privé mee wordt gereden. Indien dit toch gebeurt, volgt er naast de bijtelling ook een aanzienlijke sanctie voor de werknemer. Het verbod op privégebruik en de sancties bij overtreding dienen schriftelijk te worden vastgelegd. Voor de dga geldt deze optie alleen als er daadwerkelijk sprake is van een reëel verbod. Dit is niet het geval indien de dga zelf de controle uitoefent.
- Privégebruik onmogelijk
Als privégebruik van de bestelauto onmogelijk is, is er eveneens geen bijtelling. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als de sleutels van de auto 's avonds moeten worden ingeleverd of als de bestelauto op een afgesloten terrein wordt geparkeerd.
- Doorlopend afwisselend gebruik
Bij doorlopend en afwisselend gebruik van de bestelauto door verschillende medewerkers geldt geen bijtelling, tenzij het privégebruik hierdoor niet moeilijk vast te stellen is. Dit is niet het geval als bijvoorbeeld twee werknemers om de week privé gebruikmaken van de auto. In dat scenario is het privégebruik immers gemakkelijk te bepalen. Bij doorlopend afwisselend gebruik betaalt de werkgever in plaats van bijtelling per bestelauto € 438 belasting via eindheffing. Dit afwisselende gebruik moet dan wel voortkomen uit de aard van het werk.
Let op! De rechter heeft vastgesteld dat de eindheffing niet betekent dat bijtelling voor de ondernemer zelf wordt opgeheven als de bestelauto ook aan hem ter beschikking staat. Dit geldt dus voor de ondernemer in de inkomstenbelasting.
Als ondernemer met een bestelauto tot jouw ondernemingsvermogen, val je onder de bijtellingsregeling. De bijtelling is het bedrag dat je vanwege privégebruik niet mag aftrekken van de winst. Dit bedrag kan niet negatief zijn, met andere woorden: de bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke autokosten (inclusief afschrijving).
Voor werknemers en dga's aan wie een bestelauto ter beschikking is gesteld, wordt de bijtelling als loon aangemerkt. De werkgever is verplicht om hierover loonheffing te houden.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde, afhankelijk van het jaar waarin de auto voor het eerst op kenteken is gezet. Dit percentage blijft 60 maanden van kracht. Daarna wordt het percentage vastgesteld op basis van de geldende wetgeving. Voor bestelauto's die in 2025 voor het eerst op kenteken worden gezet, bedraagt de bijtelling 22%, tenzij ze volledig elektrisch zijn of op waterstof of zonne-energie rijden. Voor volledig elektrische bestelauto’s bedraagt de bijtelling in 2025 17% van de cataloguswaarde tot € 30.000 en 22% over het meerdere. Voor bestelauto’s op waterstof of zonne-energie geldt in 2025 een bijtelling van 17% over de gehele cataloguswaarde.
Voorbeeld:
Werknemer A krijgt een niet-elektrische bestelauto met een cataloguswaarde van € 50.000 ter beschikking, die in 2025 voor het eerst op kenteken wordt gezet. Werknemer B heeft een elektrische bestelauto met dezelfde cataloguswaarde.
Bijtelling werknemer A: € 50.000 x 22% = € 11.000
Bijtelling werknemer B: € 30.000 x 17% + € 20.000 x 22% = € 5.100 + € 4.400 = € 9.500.
Als een werknemer vanwege de aard van het werk regelmatig veel ritten maakt met de bestelauto, kan het bijhouden van een rittenregistratie een grote administratieve last zijn. In zo'n geval kan de werknemer het aantal gereden privékilometers aanleveren met een combinatie van een vereenvoudigde rittenregistratie en de zakelijke adressen in de (project)administratie van de werkgever. De werkgever moet dan wel schriftelijk overeenkomen dat de werknemer een vereenvoudigde rittenregistratie bijhoudt, dat privégebruik tijdens werk- en lunchtijden niet is toegestaan, en dat de werkgever de zakelijke adressen in zijn administratie bewaart. Je kunt desgewenst gebruikmaken van een voorbeeldafspraak voor de vereenvoudigde rittenregistratie.
Bij de aankoop van een nieuwe auto, bestelauto of motorfiets betaal je bpm. Dit is ook van toepassing als je een voertuig importeert. De bpm wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot en de netto catalogusprijs. Voor voertuigen zonder CO2-uitstoot betaal je geen bpm. Vanaf 1 januari 2025 komt een ondernemer niet langer in aanmerking voor bpm-vrijstelling bij de aankoop van een bestelauto.
Wanneer je in Nederland met een voertuig op de openbare weg rijdt, ben je in principe motorrijtuigenbelasting verschuldigd. De mrb voor een bestelauto hangt af van het gewicht, de brandstof en de milieu-impact van het voertuig. Voor ondernemers geldt onder bepaalde voorwaarden een lager mrb-tarief. Een belangrijke voorwaarde is dat de bestelauto meer dan 10% voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, en je moet dit kunnen aantonen indien dat nodig is. Een rittenregistratie is daarvoor niet verplicht.
Tevens krijgen elektrische voertuigen en plug-inhybride auto’s korting op de mrb. In 2025 geldt er voor elektrische auto’s maar liefst 75% korting op het normale tarief, en tussen 2026 en 2030 is er nog 25% korting voor elektrische auto’s. Plug-inhybride auto’s genieten in 2025 25% korting op het normale mrb-tarief, waarna het normale tarief van toepassing zal zijn vanaf 2026.
Voor bestelauto’s zonder CO2-uitstoot geldt in 2025 een korting van 75% op het normale mrb-tarief. Deze korting vervalt echter per 2026, waarna het reguliere mrb-tarief zal gelden voor emissieloze bestelauto’s.
Stel dat je rijdt in een diesel bestelauto met een gewicht van 1.300 kilo. Als particulier betaal je bijvoorbeeld € 342 mrb per kwartaal. Als ondernemer betaal je echter slechts € 118 per kwartaal.
Invoering zero-emissiezones
Als een gemeente een zero-emissiezone instelt, mogen daar alleen elektrische vrachtwagens en bestelauto’s rijden, wat de CO2-uitstoot helpt beperken. Echter, niet alle ondernemers die normaal gesproken zo'n zone betreden hebben al een elektrische vrachtwagen of bestelauto vanwege de hoge aanschafkosten.
Daarom wil de overheid de overgang naar zero-emissiezones voor ondernemers vergemakkelijken. Zij overwegen bijvoorbeeld om ondernemers met andere bestelauto's nog geen boete te geven in deze zones. Het is echter nog onduidelijk of dit daadwerkelijk zal gebeuren.
Verschillende gemeenten hebben al aangekondigd per 1 januari 2025 zero-emissiezones in te voeren. Of ondernemers zonder elektrische vrachtwagen of bestelauto die deze zones binnenrijden dan beboet kunnen worden, is dus nog onduidelijk.
Heb je vragen over deze advieswijzer? Neem dan gerust contact op met een van onze adviseurs.
Disclaimer
Ondanks de zorgvuldigheid die is betracht bij het opstellen van deze advieswijzer, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor onvolledigheden of onjuistheden. Vanwege het algemene karakter van deze advieswijzer is deze niet bedoeld om alle informatie te bieden die noodzakelijk is voor het maken van financiële beslissingen.