De Wet Kwaliteit incassodienstverlening is al aangenomen door de Eerste Kamer in 2022, maar treedt op 1 april 2024 in werking. Deze wet verbetert de incassodienstverlening onder andere door de verplichte registratie in een incassoregister en het stellen van kwaliteitseisen aan dienstverleners.
Let op! Het doel van de wet is onder andere om mensen met schulden beter te beschermen tegen mogelijke wanpraktijken van incassobureaus.
Als je namens anderen of na overdracht van een vordering bedrijfsmatig buitengerechtelijke incasso's int bij consumenten, moet je voldoen aan de kwaliteitseisen. Deze eisen hebben betrekking op vakbekwaamheid, omgang met schuldeisers en schuldenaren, informatievoorziening en klachtbehandeling.
Je bent wettelijk verplicht om je te registeren als je deze werkzaamheden verricht. Bestaande incassodienstverleners moeten zich vóór 1 april 2025 registreren in het incassoregister. Incassodienstverleners die hun werkzaamheden starten op of na 1 april 2024 moeten zich meteen registreren.
Let op! Het is verboden om als incassodienstverlener werkzaam te zijn zonder inschrijving in het register. Dit geldt nu nog niet voor bestaande incassodienstverleners, omdat zij tot 1 april 2025 de tijd hebben om zich te registreren. Het verbod geldt ook niet voor gerechtsdeurwaarders en advocaten.
De Inspectie Justitie en Veiligheid houdt toezicht en kan handhaven als je je niet aan de regels houdt als incassodienstverlener.
In de wet is ook een bepaling opgenomen die het stapelen van incassokosten bij terugkerende vorderingen beperkt. Als de maandelijkse vordering of het termijnbedrag lager is dan € 266,67, dan mogen de incassokosten maximaal € 140 per zes maanden zijn.
Let op! Deze bepaling geldt pas vanaf 1 oktober 2024.