In deze kwestie was er een werknemer van een callcenter die verplicht was om tien minuten voor de start van zijn dienst aanwezig te zijn. Er ontstond een discussie over de vraag of deze werknemer volgens de geldende Planningsregels van zijn werkgever verplicht was om zo vroeg te komen en voorbereidende werkzaamheden te verrichten.
De werknemer was van mening dat deze tijd als arbeidstijd diende te worden beschouwd en dat hij hier ook voor betaald moest worden. Zijn werkgever was het daar niet mee eens. Zowel de rechtbank als het hof gaven de werknemer gelijk. Hierdoor was de werkgever verplicht om het achterstallige loon aan de werknemer te betalen, wat betrekking had op de periode van september 2016 tot mei 2021.
De Hoge Raad heeft inmiddels - net als de kantonrechter en het gerechtshof - geoordeeld dat deze tijd niet vrijelijk door de werknemer kan worden besteed, waardoor het aangemerkt moet worden als arbeidstijd. Werknemers moesten immers eerder aanwezig zijn om in te loggen, zodat ze nauwkeurig op tijd konden beginnen met hun taken.
Let op! Als werkgever moet je je realiseren dat als je van je werknemer verlangt eerder aanwezig te zijn voor voorbereidende activiteiten, dit als arbeidstijd beschouwd wordt die moet worden vergoed.