01 augustus 2024 — 7 minuten

Hoe kun jij duurzaamheid toepassen in het mkb?

Waarom de komst van de CSRD van invloed is op grote en kleine bedrijven

Grote bedrijven zoals Philips, Heijmans, NS en banken zijn dit jaar al begonnen met rapporteren volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De CSRD is een nieuwe EU-wet die grote bedrijven verplicht om transparant te zijn over hun duurzaamheidsprestaties. Deze rapportage moet concreet onderbouwd zijn met data en bewijs, zowel van het eigen bedrijf als van de gehele keten. Voor grote bedrijven gaat de CSRD van kracht vanaf het boekjaar 2025. Een bedrijf wordt beschouwd als een grote onderneming als het in twee opeenvolgende jaren voldoet aan ten minste twee van de volgende drie criteria:

  • Ten minste 250 werknemers in dienst
  • Ten minste €50 miljoen omzet
  • Ten minste €25 miljoen balanstotaal

Tijdlijn CSRD

Deze rapportageverplichting vereist zo veel concrete data dat veel bedrijven die aan de CSRD moeten voldoen, al zijn begonnen met het verzamelen van informatie uit de gehele keten. U heeft dit wellicht al gemerkt doordat u verschillende vragenlijsten heeft moeten invullen over algemene bedrijfsinformatie, herkomst van producten/diensten, materiaalgebruik en de CO2-uitstoot van een product. Of wellicht bent u uitgenodigd voor een bijeenkomst met leveranciers uit de keten.

Let op! Het is al snel 2025, dus begin op tijd met de voorbereiding, zelfs als u niet hoeft te voldoen aan de CSRD.

Meer wet- en regelgeving met impact

Als u bijvoorbeeld meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas-equivalent per jaar verbruikt, vastgoed bezit of meer dan 100 werknemers heeft, krijgt u naast de CSRD helaas ook nog te maken met andere wet- en regelgeving. Enkele voorbeelden van deze (komende) wetten zijn: emissievrije zone, CBAM, werkgerelateerde mobiliteit, verplichting tot energiebesparing, energielabel C voor bedrijfspanden, UPV, de wet tegen greenwashing, enzovoort.

Tip! Zet uw duurzaamheidsbeleid, initiatieven en resultaten op papier en deel deze proactief met uw leveranciers en klanten. Zo kunt u mogelijk voorkomen dat zij bepalen welke informatie u moet verstrekken.

Let op! Weet welke wet- en regelgeving van toepassing is op uw bedrijf of sector en welke acties u moet ondernemen om eraan te voldoen! Beperk u niet tot milieu (E), maar kijk ook naar wetgeving op sociaal (S) en bestuurlijk (G) gebied.

Tip! Op de website van SRA staat de Urgentielijn waar u kunt zien welke wetgeving relevant is voor uw sector.

Banken en investeerders vragen om onderbouwde duurzaamheidsinformatie

Banken en investeerders moeten al verantwoording afleggen over hoe zij hun kapitaal inzetten voor een duurzame economie, vanwege de geldende EU-regelgeving (SFDR). Dus als u binnenkort een lening wilt afsluiten voor een investering, kan uw bank waarschijnlijk niet-financiële vragen stellen naast de financiële vragen. Dit kan gaan over zaken zoals de CO2-uitstoot van uw bedrijf, de aanwezigheid van een klokkenluidersregeling, de aanwezigheid van vrouwen in het managementteam en/of het ziekteverzuim.

Let op! CSRD-plichtige bedrijven analyseren via de "dubbele materialiteitsanalyse" de belangrijkste duurzame onderwerpen voor zowel hun eigen bedrijf als andere belanghebbenden en hun keten. Leg uw duurzame onderwerpen naast deze dubbele materialiteit (zie jaarverslagen en sectorinformatie) en zorg voor aansluiting.

Voorbeeld in de bouwsector, zie jaarverslagen op de websites:
Op pagina's 82-86 kunt u meer lezen over de dubbele materialiteitsanalyse van BAM. Deze kunt u vergelijken met de dubbele materialiteitsanalyse van Boskalis (pagina's 14-15).

Duurzaamheid als eis bij offertes en aanbestedingen

In bepaalde branches zoals transport en bouw, maar ook bij overheden, heeft u meer kans of moet u voldoen aan bepaalde milieustandaarden zoals de CO2-Prestatieladder, Lean & Green, Prestatieladder Sociaal Ondernemen of ISO 14001 bij offerterondes en aanbestedingen.

Let op! Onderzoek welke (duurzame, sociale, milieu) certificeringen belangrijk zijn in uw sector of voor uw klanten. Bekijk wat er nodig is om zelf zo'n certificering te behalen en welke voordelen dit oplevert!

De jongere generatie kiest voor bewuste banen

In de huidige krappe arbeidsmarkt kunnen starters kiezen uit verschillende banen en daarom zijn ze kritisch. De mogelijkheid om positieve impact te maken is steeds vaker een doorslaggevende factor bij het kiezen voor een baan bij een bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft.

Tip! Vertel op uw website en in uw nieuwsbrief over uw duurzame activiteiten en vermeld duurzaamheid in uw vacatureteksten, zelfs als u niet helemaal tevreden bent over uw duurzame prestaties.

Voorbeelden in de detailhandel:
Bij Herman Vaessen heeft meer dan 10% van de werknemers een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze delen hier meer over op hun website, en als bewijs hebben ze het PSO-keurmerk. Bij Pean Buiten maken ze regelmatig nieuwe video's over hun duurzame initiatieven om hun gasten te inspireren voor een duurzame levensstijl. Interstuhl Benelux werkt samen met zijn dealers aan onder andere circulair kantoorontwerp en reductie van plastic.

7 tips om duurzaamheid om te zetten in zakelijke kansen

Als u nog niet overtuigd was van de urgentie, dan zullen de vijf genoemde punten ervoor zorgen dat u nu echt aan de slag moet met duurzaamheid. Het belangrijkste is om te beginnen, het hoeft niet meteen perfect te zijn! Hier zijn 7 tips om snel en effectief te starten met de belangrijkste kansen:

  1. Maak intern duidelijk dat u toewijding heeft voor duurzaamheid. Versterk uw missie, visie en strategie met duurzaamheid.
  2. Stel een team samen dat gestructureerd aan duurzaamheid kan werken.
  3. Ga in gesprek met ons als uw accountant, uw leveranciers en uw klanten. Wat vinden zij het belangrijkst? Wat willen zij weten? Waarmee kunt u zich onderscheiden? Hoe presteert u ten opzichte van uw concurrenten op dit gebied?
  4. Maak een inventarisatie van wat u al doet op het gebied van de belangrijkste duurzame onderwerpen en bepaal waar u verbeteringen kunt of moet aanbrengen. Stel een verbeterplan op en houd actief bij wat de voortgang is. Als u hier hulp bij nodig heeft, kunt u een deskundige stagiair of externe partij inschakelen.
  5. Onderzoek of er subsidies beschikbaar zijn voor uw plannen, of vraag ons naar de mogelijkheden. Denk ook aan groene financieringsmogelijkheden.
  6. Sluit u aan bij een duurzaam netwerk om informatie, inspiratie en kennis te delen met gelijkgestemden. Als er lokaal geen netwerk beschikbaar is, kunt u lid worden van MVO Nederland en zich abonneren op de berichten van het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen.
  7. Besteed duurzaamheid niet alleen uit aan één persoon binnen uw bedrijf en leg het ook niet volledig in handen van een externe partij. Verdiep uzelf erin, doe zelf mee, maak het onderdeel van uw bedrijfsvoering en faciliteer uw team!

Benut uw kans!

Bedrijven die al actief bezig zijn met duurzame ontwikkeling laten zien dat ze hiermee succes behalen. Sterker nog, deze bedrijven hebben een gezond verdienmodel ontwikkeld, krijgen gemakkelijk financiering (met gunstige rente), hebben zeer gemotiveerd personeel, vinden gemakkelijk nieuw personeel en hebben een goede reputatie bij leveranciers en klanten. Deze bedrijven kunnen hun maatschappelijke relevantie aantonen en bieden meer mogelijkheden voor bedrijfsovername. Dat wilt u toch ook?! Neem contact op met uw adviseur als wij u hierbij kunnen helpen. Een duurzame strategie is niet alleen een kans, maar ook een voorwaarde voor een toekomstbestendig bedrijf. Wij denken graag met u mee.

Recente items

Blijf op de hoogte

Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent financiën en accountancy?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niets.

Aanmelden nieuwsbrief

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? dan kunt u zich hier uitschrijven.