Het kan best lastig zijn om te bepalen of het voordeliger is om een auto zakelijk of privé te rijden. Deze beoordeling hangt namelijk af van veel verschillende factoren, zoals afschrijvingen, onderhoudskosten, verzekeringskosten, motorrijtuigenbelasting, eventuele financieringskosten, de CO2-uitstoot, en het aantal zakelijke en privé kilometers dat je maakt. Het is belangrijk om deze gegevens inzichtelijk te hebben, zodat je kunt berekenen wat het beste is. Vaak zijn deze cijfers echter niet volledig beschikbaar en zullen schattingen gemaakt moeten worden. Daardoor kan de werkelijkheid afwijken van je berekeningen. Daarnaast moet je ook rekening houden met variabelen zoals belastingtarieven en inkomensgerelateerde heffingskortingen, die regelmatig wijzigen.
Let op! Als ondernemer in de inkomstenbelasting mag je meestal kiezen of je de auto tot je ondernemingsvermogen of privévermogen rekent. Maar als je echter maximaal 500 kilometer per jaar privé rijdt, moet je de auto tot het ondernemingsvermogen rekenen. Rij je minder dan 10% van de kilometers zakelijk, dan moet je de auto tot het privévermogen rekenen.
Een auto van de zaak biedt verschillende voordelen:
Als je in 2025 een milieuvriendelijke auto aanschaft en deze tot het ondernemingsvermogen rekent, kom je mogelijk in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). In 2025 geldt de MIA alleen nog voor waterstofauto’s en zonneauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Er gelden diverse aftrekpercentages en er zijn maximaal in aanmerking te nemen investeringsbedragen.
Soort auto | MIA % | Maximaal investeringsbedrag |
Waterstofpersonenauto (incl. laadstation) | 45% over 90% van investeringsbedrag | € 75.000 |
Zonnecel-personenauto | 36% over 90% van investeringsbedrag | € 100.000 |
Aan de auto van de zaak kleven echter ook enkele nadelen:
Let op! Als je onderneming ook btw-vrijgestelde prestaties levert, kun je een deel van de btw doorgaans niet aftrekken. Bijvoorbeeld, als 40% van je prestaties vrijgesteld zijn, kan ook 40% van de btw niet in aftrek gebracht worden. Dit geldt ook voor de niet-aftrekbare btw door privégebruik. Bij 40% vrijgestelde prestaties is de correctie dan niet 2,7%, maar 60% (100% -/- 40%) x 2,7%. Je kunt dus maar 60% van alle btw aftrekken.
De regels voor bijtelling bij privégebruik van de auto zijn afhankelijk van je ondernemingsvorm. Als je directeur-grootaandeelhouder (dga) bent die opereert vanuit een bv, word je voor privégebruik belast via loonbelasting. Wanneer je echter als ondernemer opereert vanuit een eenmanszaak, vof, cv of maatschap, geldt de bijtelling via inkomstenbelasting. Voor deze laatste groep kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten van de auto in dat jaar (inclusief afschrijving).
Voor de meeste auto's die vanaf 2017 zijn geregistreerd, geldt een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lagere bijtelling. De lage bijtelling voor auto's die sinds 2019 zijn geregistreerd, is beperkt tot een deel van de cataloguswaarde (uitgezonderd waterstof- en zonneauto's). Over het meerdere geldt de normale bijtelling van 22%.
In 2025 gelden de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen voor nieuwe auto’s:
CO2-uitstoot | Bijtelling |
0 (op batterij) | 17% tot € 30.000, daarboven 22% |
0 (op waterstof of zonnecellen) | 17% onbeperkt |
Meer dan 0 | 22% |
Je komt meestal niet elk jaar voor een nieuw bijtellingspercentage te staan. Een vastgesteld percentage blijft 60 maanden geldig voor alle auto’s. Pas na deze periode wordt de bijtelling vastgesteld met de percentages die dan gelden.
Let op! Voor een auto die uiterlijk op 31 december 2016 is toegelaten, geldt na 60 maanden geen bijtelling van 22%, maar van 25%. Dit wijkt alleen af voor elektrische voertuigen met een CO2-uitstoot van nul. In 2025 is de bijtelling voor deze voertuigen 20% tot een cataloguswaarde van € 30.000 en 25% over het meerdere.
Een bijtelling kan vervallen als je kunt aantonen dat je gedurende het jaar minder dan 500 kilometer privé met de auto hebt gereden. Woon-werkverkeer wordt voor de inkomstenbelasting als zakelijk beschouwd, ook al ga je thuis lunchen. Voor de btw worden die kilometers echter gezien als privé.
Let op! Is je auto ouder dan 15 jaar? Dan is de standaardbijtelling 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer, in plaats van 22% van de cataloguswaarde.
Een auto die je privé koopt, kent ook voordelen:
Maar ook een privéauto heeft enkele nadelen:
Let op! Als je onderneming bijna alle kosten van je privéauto aan je vergoedt, kan de Belastingdienst je privéauto alsnog als auto van de zaak beschouwen.
Wat voordeliger is heeft te maken met verschillende, soms niet precies bekende, factoren. Dit maakt het lastig om exact te berekenen wat het voordeligst is. Er zijn echter enkele vuistregels te geven; bij lage afschrijvingskosten of veel zakelijke kilometers is een privéauto vaak voordeliger. Maak echter geen impulsieve keuze. Wij kunnen je op basis van de beschikbare gegevens een berekening maken voor de meest voordelige variant.
Een auto die eenmaal op de zaak staat, kun je als ondernemer in de inkomstenbelasting in principe niet naar privé overbrengen. Dit is wel mogelijk bij bijzondere omstandigheden, zoals een wetswijziging of rechterlijke uitspraak die je keuze zou hebben beïnvloed. Ook als je de auto helemaal niet meer zakelijk gebruikt (bijvoorbeeld omdat je een nieuwe auto koopt), moet je de auto tot het privévermogen rekenen. Dit moet gebeuren tegen de werkelijke waarde, wat kan resulteren in een boekwinst of -verlies afhankelijk van de fiscale boekwaarde. Daarnaast kan dit ook gevolgen hebben voor de btw.
Een auto op naam van je bv wordt in principe altijd als zakelijk beschouwd. Het is mogelijk om de auto naar privé over te brengen, zelfs zonder bijzondere omstandigheden. Je kunt de auto verkopen aan jezelf als dga. Vervolgens kun je zakelijke ritten met de auto maken tegen € 0,23 per kilometer.
Let op! Er is onduidelijkheid over de btw die moet worden betaald als een dga de auto van de bv overneemt en deels via de uitdeling van verkapt dividend betaalt. Het Gerechtshof Amsterdam stelde dat btw over de hele waarde van de auto verschuldigd is, terwijl het Gerechtshof Den Bosch oordeelde dat er geen btw verschuldigd is over het verkapte dividend. In een vergelijkbare situatie kun je de btw over de volledige waarde van de auto betalen en bezwaar maken tegen je eigen aangifte. Zo bescherm je je rechten voor het geval de Hoge Raad een duidelijk standpunt inneemt. Op deze manier voorkom je ook een boete.
Let op! Gezien de relatief lage belastingvrije vergoeding van € 0,23 per kilometer en de hoge brandstofkosten, kan de vergelijking tussen een zakelijke of privéauto in 2025 anders uitvallen dan in andere jaren.
Disclaimer
Bij het samenstellen van deze advieswijzer is de grootste zorg nagestreefd, maar er wordt geen aansprakelijkheid aanvaard voor eventuele onvolledigheden of onjuistheden. Vanwege het brede en algemene karakter van deze advieswijzer is deze niet bedoeld voor het nemen van specifieke financiële beslissingen.