Als je rijdt in een milieuvriendelijke auto, profiteer je van diverse fiscale voordelen. Ondanks dat deze voordelen de afgelopen jaren zijn verminderd, kun je ook in 2025 nog steeds gebruikmaken van enkele belastingvoordelen.
Sinds 2017 geldt voor de meeste nieuwe zakelijke auto’s met ook privégebruik een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Enkel voor voertuigen zonder CO2-uitstoot is er nog een korting op de bijtelling. Deze korting is van toepassing in de maand van registratie en gedurende de daaropvolgende 60 volledige maanden. Na deze periode wordt de bijtelling jaarlijks opnieuw vastgesteld aan de hand van de actuele tarieven. Voor elektrische voertuigen die vóór 2020 op naam zijn gesteld, geldt in een gedeelte van 2025 nog een bijtelling van 8%. Gedurende 2025 zal de bijtelling voor deze auto’s opnieuw moeten worden beoordeeld volgens de dan geldende regels.
Voor elektrische voertuigen die in 2020 zijn geregistreerd, geldt een verlaagde bijtelling van 8% tot een cataloguswaarde van €45.000, met 22% over het bedrag daarboven. Dit geldt ook voor waterstofauto’s; hier geldt de korting over de volledige cataloguswaarde.
Voor elektrische voertuigen die in 2021 zijn geregistreerd, geldt een lagere bijtellingspercentage van 12% voor een cataloguswaarde tot €40.000, en 22% voor het meerdere. Dit percentage geldt ook voor waterstof- en zonnecelauto’s over de volledige cataloguswaarde.
Voor elektrische voertuigen geregistreerd in 2022 geldt een verlaagde bijtelling van 16% tot een cataloguswaarde van €35.000 en 22% voor het meerdere. Ook voor waterstof- en zonnecelauto’s geldt een 16% bijtelling over de gehele cataloguswaarde.
Voor elektrische auto’s die in 2023 zijn geregistreerd, betekent dit een bijtelling van 16% tot een cataloguswaarde van €30.000, met 22% over het meerdere. Dit percentage is gelijk voor waterstof- en zonnecelauto’s.
Net als in 2023, blijft de bijtelling voor elektrische voertuigen geregistreerd in 2024 16% tot €30.000 en 22% voor het meerdere. Dit geldt eveneens voor waterstof- en zonnecelauto’s.
In 2025 gelden de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen voor nieuwe voertuigen:
Soort auto | Bijtelling | CO2-uitstoot |
Elektrisch | 17% tot €30.000/22% over het meerdere | 0 |
Waterstof | 17% | 0 |
Zonnecel | 17% | 0 |
Overig | 22% | > 0 |
De verscherping van de CO2-grenzen zorgt er niet voor dat je jaarlijks met een nieuw bijtellingspercentage te maken krijgt. Een vastgesteld percentage blijft voor jouw auto’s 60 maanden van kracht. Na deze periode wordt de bijtelling opnieuw bepaald, afgestemd op de dan geldende percentages.
Let op! Heb je een auto met een eerste toelatingsdatum tot uiterlijk 31 december 2016? Dan ontvang je na 60 maanden niet 22%, maar 25% bijtelling, tenzij het om een voertuig zonder CO2-uitstoot gaat. Auto’s zonder CO2-uitstoot krijgen in 2025 een korting van 5% op de reguliere bijtelling tot een cataloguswaarde van €30.000. Dit betekent bijvoorbeeld dat voor een elektrische auto uit 2016 in 2025 een bijtelling van 20% geldt (25% - 5%) voor de eerste €30.000. Boven deze waarde is de bijtelling 25%. Voor een elektrische auto die in 2017 is geregistreerd, geldt in 2025 een bijtelling van 17% (22% - 5%) tot €30.000 en 22% over het meerdere. Auto’s die de 60 maanden hebben doorlopen, volgen jaarlijks de wettelijke wijzigingen in de bijtelling.
Tip! Voor ondernemers die onder de inkomstenbelasting vallen, is de bijtelling beperkt tot het bedrag dat in dat jaar voor autokosten ten laste van de winst is gebracht.
Vanaf 2026 geldt er nog maar één bijtellingspercentage van 22%, en zijn er geen voordelen meer voor auto’s zonder CO2-uitstoot.
Je kunt bijtelling volledig vermijden als je kunt aantonen dat je op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé met de auto hebt gereden. Woon-werkverkeer wordt hierbij beschouwd als zakelijk, ook als je thuis luncht.
Let op! Is jouw auto ouder dan 15 jaar? Dan is de standaardbijtelling niet 22% van de cataloguswaarde, maar 35% van de waarde in het economisch verkeer.
In 2025 heb je geen recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) voor personenauto’s en bestelauto’s. Voor waterstofpersonen- en bestelauto’s bedraagt de MIA 45% tot maximaal 90% van het investeringsbedrag, met een maximum van €75.000 voor personenauto’s en €125.000 voor bestelauto’s.
Let op! Indien je al subsidie hebt ontvangen vanuit de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM) voor de investering, is het waarschijnlijk niet meer mogelijk om gebruik te maken van de milieu-investeringsaftrek.
Voor zonnecelpersonenauto’s geldt een MIA van 36% tot maximaal 90% van het investeringsbedrag, met een maximum van €100.000.
Hieronder vind je een overzicht van de regelingen.
Soort auto | MIA % | Maximaal investeringsbedrag |
Waterstofpersonenauto | 45% | €75.000 |
Zonnecelpersonenauto | 36% | €100.000 |
Waterstofbestelauto | 45% | €125.000 |
Melding bij RVO
Om in aanmerking te komen voor MIA, is het noodzakelijk om de investering binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting te melden bij RVO. Het moment van ingebruikname of facturering is hierbij niet relevant. Echter, het moment van ingebruikname en/of betaling kan van belang zijn voor wanneer je de aftrek kunt toepassen bij de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb) hangt af van verschillende factoren, waaronder de CO2-uitstoot van jouw voertuig. Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km geldt in 2025 een korting van 75% op het reguliere MRB-tarief. Voor plug-in hybride voertuigen met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km geldt in 2025 een korting van 25% op het standaard MRB-tarief.
Ondernemers betalen minder mrb voor bestelauto’s, mits deze voor meer dan 10% zakelijk worden gebruikt. Dit moet je kunnen aantonen, maar een kilometerregistratie is niet verplicht. Tevens geldt een korting van 75% op het tarief voor zakelijk gebruikte elektrische bestelauto’s.
Wanneer jouw auto op kenteken wordt gezet, wordt er bpm geheven. De hoogte van de bpm voor personenauto’s is gebaseerd op de CO2-uitstoot. Vanaf 2025 geldt er geen bpm-vrijstelling meer voor voertuigen met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Wel is er een bpm-vrijstelling voor bestelauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Voor personenauto’s zonder vrijstelling geldt de bpm, en deze is hoger bij een grotere CO2-uitstoot.
Let op! De bpm-vrijstelling voor ondernemers is per 2025 afgeschaft. De vrijstelling blijft wel bestaan voor bestelauto’s die vóór 2025 zijn aangeschaft, mits voldaan blijft aan de relevante voorwaarden, zoals dat de bestelauto voor meer dan 10% zakelijk wordt gebruikt.
Het aanschaffen van een energiezuinige auto biedt ook in 2025 nog steeds diverse fiscale voordelen. In deze advieswijzer heb je meer inzicht gekregen in de fiscale mogelijkheden. Voor advies dat specifiek op jouw situatie is toegespitst, neem gerust contact met ons op.
Disclaimer
Ondanks de zorgvuldigheid die is nagestreefd bij het opstellen van deze advieswijzer, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor eventuele onvolledigheden of onjuistheden. Deze advieswijzer heeft een algemeen karakter en is niet bedoeld om alle benodigde informatie te verstrekken voor het nemen van financiële beslissingen.