De percentages worden doorgaans berekend aan de hand van de cataloguswaarde. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen auto’s met en zonder CO2-uitstoot, auto’s met een eerste toelatingsdatum vóór 2017 en die vanaf 1 januari 2017, en auto's waarbij de eerste toelatingsdatum verschilt van de datum van eerste tenaamstelling.
Voor auto’s die CO2 uitstoten, is het belangrijk om te weten of de datum van eerste toelating op of na 1 januari 2017 ligt. Wanneer dat het geval is, geldt een bijtelling van 22% van de cataloguswaarde. In alle andere situaties bedraagt de bijtelling 25%, tenzij de auto ouder is dan 15 jaar, dan is het 35% van de economische waarde in plaats van de cataloguswaarde.
Bij auto’s zonder CO2-uitstoot is de datum van eerste toelating op of na 1 januari 2017 doorslaggevend voor de korting op het standaardbijtellingstarief. Afhankelijk van het jaar van eerste toelating kan de korting variëren tussen 5% en 14%, wat betekent dat de bijtelling kan liggen tussen de 8% en 17%. Verder is de datum van eerste toelating bepalend voor welk deel van de cataloguswaarde de korting van toepassing is (de cap), variërend van €30.000 tot €45.000. Voor voertuigen op waterstof of zonne-energie geldt de korting over de volledige cataloguswaarde.
Wanneer een auto recht heeft op een korting op de standaardbijtelling, wordt deze korting toegepast gedurende de maand van de eerste toelating plus 60 volle maanden. Na deze periode wordt de korting herzien op basis van de op dat moment geldende wetgeving. Wijzigingen in de wet kunnen ook invloed hebben op de bijtelling.
Bij voertuigen zonder CO2-uitstoot met een eerste toelatingsdatum vóór 2017, is de datum van eerste tenaamstelling bepalend voor de korting, wat kan afwijken van de datum van eerste toelating.
Let op! De datum van eerste toelating is de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen, zowel in Nederland als daarbuiten. Bij nieuwe auto’s is dit de datum waarop het eerste kenteken wordt afgegeven. Bij import van een tweedehands auto kan dit dus verschillen.
Het is goed om te weten dat de forfaitaire bijtellingspercentages altijd minimumpercentages zijn. Bij excessief privégebruik heeft de Belastingdienst de mogelijkheid om een hogere bijtelling te hanteren. De bewijslast ligt echter bij de Belastingdienst.
Algemeen bijtellingspercentage voor privégebruik van de auto
Situatie | Percentage |
Datum 1e toelating op of na 1 januari 2017 | 22% |
Datum 1e toelating vóór 1 januari 2017 | 25% |
Auto’s ouder dan 15 jaar | 35% |
Korting in 2025 op het algemene bijtellingspercentage tot het bedrag van de cap | Cap | Korting |
Datum 1e toelating 2025 | €30.000 | 5% |
Datum 1e toelating 2024 en 2023 | €30.000 | 6% |
Datum 1e toelating 2022 | €35.000 | 6% |
Datum 1e toelating 2021 | €40.000 | 10% |
Datum 1e toelating 2020, na afloop van de 60-maandentermijn | €30.000 | 5% |
Datum 1e toelating 2020, binnen de 60-maandentermijn | €45.000 | 14% |
Datum 1e toelating 2019, 2018 en 2017 | €30.000 | 5% |
Voor waterstof- en zonnecelauto's geldt de cap niet: de korting wordt berekend over de hele grondslag. |
Korting in 2025 op het algemene bijtellingspercentage tot het bedrag van de cap, afhankelijk van de datum 1e tenaamstelling | Cap | Korting |
Datum 1e tenaamstelling 2025 | €30.000 | 5% |
Datum 1e tenaamstelling 2024 en 2023 | €30.000 | 6% |
Datum 1e tenaamstelling 2022 | €35.000 | 6% |
Datum 1e tenaamstelling 2021 | €40.000 | 10% |
Datum 1e tenaamstelling 2020, na afloop van de 60-maandentermijn | €30.000 | 5% |
Datum 1e tenaamstelling 2020, binnen de 60-maandentermijn | €45.000 | 14% |
Datum 1e tenaamstelling vóór 2020 | €30.000 | 5% |
Voor waterstof- en zonnecelauto’s geldt de cap niet: de korting wordt berekend over de hele grondslag. |