Als ondernemer moet je je administratie in principe zeven jaar bewaren. Dat betekent dat je de administratie van vóór 2017 mag verwijderen. Voor akten en aankoopbewijzen van onroerend goed is de bewaartermijn tien jaar. Dit heeft onder andere te maken met de herzieningstermijn in de omzetbelasting voor onroerend goed. Je moet je gehele administratie ook tien jaar bewaren als je elektronische diensten, radio- en televisieomroepdiensten en telecommunicatiediensten levert.
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) verdwijnen per 2025. Vraag daarom nog dit jaar deze subsidie aan als je van plan was een dergelijke auto aan te schaffen. De SEPP is alleen beschikbaar voor particulieren, maar als je een auto niet als ondernemingsvermogen aanmerkt, kan je ook van deze subsidie profiteren. Let wel goed op de voorwaarden van beide subsidies!
Onder de werkkostenregeling mag je een aantal zaken belastingvrij vergoeden of verstrekken aan je werknemers door ze onder te brengen in de vrije ruimte. Die bedraagt in 2024 1,92% van je loonsom tot € 400.000 en 1,18% van het meerdere van je loonsom. Vergoed of verstrek je meer, dan betaal je als werkgever 80% belasting over het meerdere. We zitten momenteel ongeveer op de helft van het jaar, dus ga eens na hoeveel vrije ruimte je nog 'over hebt'. Je weet dan hoeveel je nog kunt uitgeven aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen, zonder dat je straks als werkgever belasting moet betalen.
Ben je van plan op korte termijn een nieuwe, niet-elektrische bestelauto aan te schaffen, doe dit dan bij voorkeur nog dit jaar. Vanaf 2025 komt de bpm-vrijstelling voor ondernemers voor niet-elektrische bestelauto’s namelijk te vervallen, wat betekent dat dergelijke auto’s (in principe) gemiddeld ruim € 11.000 duurder worden. Omdat je vast niet de enige bent die deze extra kosten wil voorkomen, is het verstandig om niet tot het laatst te wachten met je aanschaf.
Besteed je bepaalde diensten uit aan derden, ga dan eens na of deze personen fiscaal wel zelfstandig zijn. Werk je met Modelovereenkomsten, controleer dan of er nog steeds wordt gehandeld volgens de voorwaarden ervan. De Belastingdienst corrigeert momenteel alleen bij fraude, maar vanaf 2025 zal er streng worden gehandhaafd, ook in andere gevallen. Als blijkt dat er sprake is van een dienstbetrekking terwijl er wordt gehandeld alsof je opdrachtnemer een zelfstandig ondernemer is, volgen er naheffingen met mogelijk een boete. Voorkom dit!