Ben jij IB-ondernemer, dga of werknemer en heb je een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst is gebruikt? In 2025 geldt er een nieuwe bijtelling: geen 22% van de oorspronkelijke cataloguswaarde, maar 35% van de economische waarde van je voertuig.
Met betrekking tot de youngtimerregeling komt er een wijziging aan. De Tweede Kamer heeft een voorstel goedgekeurd dat de leeftijdsgrens voor deze voertuigen in 2026 naar 16 jaar verhoogt, en in 2027 zelfs naar 25 jaar.
Neem als voorbeeld een auto die op 30 september 2010 voor het eerst werd ingezet. Vanaf oktober 2025 hoef je geen 22% van de cataloguswaarde meer te betalen, maar 35% van de actuele marktwaarde.
Bij een oorspronkelijke cataloguswaarde van € 50.000 en een marktwaarde van € 8.000 in oktober 2025, verandert de maandelijkse bijtelling. In plaats van € 916,67 (1/12 van 22% van € 50.000), betaal je dan slechts € 233,33 (1/12 van 35% van € 8.000).
Door de verhoging naar 16 jaar betaal je van januari tot september 2026 weer € 916,67 per maand. Echter, van oktober tot en met december 2026 kun je opnieuw profiteren van de youngtimerregeling met een bijtelling van € 233,33 (uitgaande van een constante economische waarde).
Bij de verdere verhoging naar 25 jaar vanaf januari 2027, gaat de maandelijkse bijtelling terug naar € 916,67.
Let op! Heb je een oudere auto van de zaak of denk je eraan er één aan te schaffen? Vergeet dan niet de aanstaande wijzigingen in de youngtimerregeling in overweging te nemen.
De aanpassing van de leeftijdsgrens in de youngtimerregeling is een onderdeel van een breder voorstel om in de jaren 2026 en 2027 een verlaagde bijtelling hoofd te bieden voor voertuigen zonder CO2-uitstoot. Hiervoor moest echter budgettaire ruimte worden gemaakt, wat heeft geleid tot deze wijziging.
Let op! Het wetsvoorstel is nog niet vastgesteld; de Eerste Kamer moet er ook nog haar goedkeuring aan geven.