Een wetsvoorstel tot invoering van de heffing is onlangs ingediend. De Tweede Kamer had hier, ondanks de demissionaire status van het kabinet, op aangedrongen. Door het wetsvoorstel nu al in te dienen kan de wet naar verwachting in de loop van 2026 in werking treden.
De gemiddelde kilometerheffing zal ongeveer € 0,15 bedragen. De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. Inning van de heffing geschiedt via een elektronisch registratiesysteem. Controle op de heffing vindt onder meer plaats via elektronische kentekenherkenning (ANPR).
Met de heffing is jaarlijks een bedrag van € 250 miljoen gemoeid. De invoering van de heffing zal de kosten van het wegvervoer naar schatting met 1% tot 3% doen stijgen. Ook worden er jaarlijks twee keer meer verkeersdoden verwacht, doordat vrachtwagens de wegen met een kilometerheffing gaan mijden.
De heffing geldt alleen voor vrachtauto’s die meer dan 3.500 kilo wegen. De heffing is hoger voor zwaardere auto’s. Ook buitenlandse vrachtauto’s zullen de heffing moeten betalen. Wie dit niet doet, kan op een bestuurlijke boete rekenen.
Er zal de komende tijd nog overlegd worden met de vervoerssector over het wetsvoorstel. Daarbij zal ook gekeken worden naar de invoeringskosten, die nu nog geschat worden op een bedrag van € 400 miljoen.