Met een saneringsakkoord maak je met al je schuldeisers een afspraak over het bedrag dat je maximaal aflost op je openstaande vorderingen. Dit bedrag is meestal lager dan de totale schuld die je hebt bij de schuldeisers.
Normaal gesproken gaat de Belastingdienst alleen akkoord als zij ten minste het dubbele percentage ontvangt van wat de overige schuldeisers krijgen. Maar tot 1 april volgend jaar, 2024, gaat de Belastingdienst akkoord met hetzelfde percentage als de overige schuldeisers. Daardoor kun je iets meer aflossing bieden aan de andere schuldeisers en is de kans groter dat er een akkoord wordt bereikt, waardoor naar verwachting minder bedrijven failliet zullen gaan.
Let op! Alle schuldeisers moeten akkoord gaan met het saneringsvoorstel.
Als zzp'er kun je contact opnemen met je gemeente om te informeren of je in aanmerking komt voor een schuldsaneringstraject. Dit kan vaak bij een loket voor schuldhulpverlening. Als je in aanmerking komt, zal de gemeente het schuldsaneringstraject voor je opstarten.
Voor andere rechtspersonen, zoals een bv, moet je zelf een schuldsaneringsakkoord zien af te spreken met je schuldeisers. Je moet eerst akkoord hebben van alle schuldeisers, inclusief de Belastingdienst. Pas als het akkoord is bereikt, kun je bij de Belastingdienst een verzoek indienen om een deel van je belastingschulden kwijt te schelden. Hoe je zo'n schuldsaneringstraject moet aanpakken, kun je vinden op bijvoorbeeld de website van het NIBUD of bij de KVK.
Om een aanvraag in te dienen voor schuldsanering bij de Belastingdienst, moet je het formulier Verzoek kwijtschelding belasting en/of premie voor ondernemingen invullen en indienen.
Je vindt hier meer informatie, de overige voorwaarden en welke documenten de fiscus van je nodig heeft om je verzoek te kunnen beoordelen.