Goed nieuws voor automobilisten! De accijnzen op brandstoffen blijven in 2026 op hetzelfde niveau als op 1 juli 2023. Dit besluit is genomen om de kosten van het autorijden te beheersen en jou meer financiële ruimte te bieden.
Let op! In het nieuwe Belastingplan is er geen voorstel om de zogenaamde rode diesel voor de landbouwsector opnieuw in te voeren. Deze diesel met een verlaagd accijnstarief werd op 1 januari 2023 afgeschaft.
Elektrische voertuigen zijn vaak zwaarder door de accu’s in vergelijking met auto's op fossiele brandstoffen. Daarom genieten ze momenteel een mrb-korting van 75%. Deze korting wordt echter in 2026 verlaagd naar 30%, en blijft tot en met 2028 gelden. In 2029 daalt de korting naar 25% en per 2030 vervalt deze volledig. Dit is een wijziging ten opzichte van de eerdere plannen, waarbij de korting vanaf 2026 al op 25% zou komen.
Bepaalde vrachtauto’s profiteren nu van een kwarttarief op de mrb. Dit geldt voor vrachtauto’s die als werkplaats zijn ingericht of die gebruikt worden voor kermis- of circusactiviteiten. Dit verlaagde tarief zal in 2028 verdwijnen.
Voor kampeerauto’s geldt vanaf 2026 een nieuw halftarief in plaats van het kwarttarief.
Let op! Voor kampeerauto’s die bedrijfsmatig verhuurd worden, vervalt de huidige korting van 50% in de mrb volledig per 2026.
Per 1 juli 2026 wordt er een vrachtwagenheffing ingevoerd, waarbij de kosten variëren van € 0,035 tot € 0,201 per kilometer, afhankelijk van het gewicht en of de truck elektrisch is. De invoering van deze heffing gaat hand in hand met het afschaffen van het Eurovignet, het schrappen van de mrb voor vrachtauto's tot 12.000 kg, en het verlagen van de mrb voor zwaardere vrachtauto’s.
Voor plug-in hybride personenwagens wordt de huidige korting van 25% op de bpm afgeschaft. Om te voorkomen dat er een hogere bpm voor deze auto’s ontstaat door een nieuwe CO2-meetmethode, vervalt ook het aparte tarief voor plug-in hybrides. Daarnaast worden elektrische bijzondere voertuigen, zoals rolstoelvoertuigen, gelijkgesteld aan reguliere elektrische voertuigen voor de bpm. Dit was eerder al besloten, maar wordt nu officieel vastgelegd. Verder worden de bpm-tarieven aangepast op basis van de verwachte daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van voertuigen.
Let op! De meeste van deze voorstellen moeten nog goedgekeurd worden door de nieuwe Tweede en Eerste Kamer, dus ze zijn nog niet definitief.