18 augustus 2025 — 3 minuten

Vraag de Slim-regeling aan voor jouw mkb-onderneming vóór 30 september 2025!

Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie

Euro

Met de Slim-subsidie kun je de volgende activiteiten financieren:

  • de doorlichting van je onderneming, met een focus op het opstellen van een opleidings- of ontwikkelplan dat inzicht geeft in de scholingsbehoeften vanuit de bedrijfscontext;
  • het verkrijgen van loopbaan- of ontwikkelingsadviezen voor werknemers binnen je onderneming of, in het geval van een samenwerking, voor medewerkers van andere mkb-ondernemingen;
  • de ondersteuning en begeleiding bij de ontwikkeling of implementatie van een L&O-methode.

Let op! Activiteiten die enkel ten goede komen aan bestuurders of ondernemingsleden zijn niet subsidiabel. Dit is vanaf 2025 expliciet in de regeling vermeld. Bestuurders of eigenaren mogen wel deelnemen aan de activiteiten, maar mogen niet de enige doelgroep zijn.

Hoogte van de subsidie

Zowel kleine als middelgrote bedrijven kunnen gebruikmaken van deze subsidie. De maximale subsidie voor het jaar 2025 bedraagt 60% van de subsidiabele kosten.

Let op! In 2024 kregen kleine ondernemingen nog 80%. Vanaf 2025 is deze regeling gelijkgetrokken, waardoor zowel kleine als middelgrote bedrijven recht hebben op 60% subsidie.

Per aanvraag kun je maximaal € 25.000 subsidie aanvragen, terwijl voor landbouwbedrijven het maximum op € 20.000 ligt.

Budgetinformatie

Voor de slim-regeling was er in het eerste aanvraagtijdvak een budget van € 12,5 miljoen beschikbaar. Ditzelfde bedrag is ook voor het tweede aanvraagtijdvak, dat loopt van 1 tot 30 september 2025, gereserveerd.

Let op! Als het budget overschreden wordt, worden de subsidieaanvragen op volgorde van binnenkomst behandeld door middel van loting.

Hoe aanvraagprocedure werkt

Je kunt de subsidie aanvragen via het subsidieportaal van Uitvoering Van Beleid. Bij goedkeuring van de subsidie krijg je een voorschot van 50% van het totale subsidiebedrag.

Voor SLIM-subsidies tot € 25.000 is er vanaf 2025 geen verzoek tot vaststelling meer nodig. Deze subsidie wordt automatisch vastgesteld, en de verplichtingen voor het indienen van een evaluatieverslag en het bijhouden van een administratie zijn voor deze bedragen vervallen. Wel moet je een financiële administratie aanhouden met facturen, betaalbewijzen en een onderbouwing van bestede uren.

Tip! Als door onvoorziene omstandigheden de subsidiabele activiteiten niet op tijd kunnen worden afgerond, kan er maximaal drie maanden uitstel aangevraagd worden.

Let op! Bezoek de site van Uitvoering van beleid SZW voor alle voorwaarden en meer informatie.

Recente items

Blijf op de hoogte

Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent financiën en accountancy?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niets.

Aanmelden nieuwsbrief

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? dan kunt u zich hier uitschrijven.