23 november 2020 — Administratieve ondersteuning, Online dienstverlening — 2 minuten

Voorstel voor betere bescherming online kopers

Vier belangrijke regels

Bescherming online verkopenIn het voorstel staat dat consumenten dezelfde bescherming moeten krijgen als in een fysieke winkel. De vier belangrijkste regels zijn:

  1. Webwinkels mogen geen valse consumentenbeoordelingen (laten) plaatsen. Reviews moeten vooraf op echtheid zijn gecontroleerd en de online aanbieders moet aangeven hoe zij deze controle doen.
  2. Wanneer een consument online een product zoekt, dan moet het duidelijk zijn of bepaalde producten hooggeplaatst staan omdat er door dat merk een advertentie is ingekocht, of doordat mensen al eerder naar zulke producten hebben gezocht.
  3. Webwinkels die samenwerken met derde partijen, moeten op hun website vermelden welke partij verantwoordelijk is bij het retourneren van gekochte spullen.
  4. Consumenten krijgen meer rechten bij het gebruik maken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten verstrekken, zoals sociale media. Aanbieders moeten hierover meer informatie geven en consumenten krijgen het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst te ontbinden. De aanbieder moet de verwerking hiervan stoppen en verwijderen.

Europees

Dezelfde regels moeten tegelijkertijd in de hele EU worden ingevoerd, zodat consumenten ook eenvoudig over de grens hun online aankopen kunnen doen.

 

Recente items

Blijf op de hoogte

Wil je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent financiën en accountancy?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niets.

Aanmelden nieuwsbrief

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? dan kunt u zich hier uitschrijven.