Wanneer een gemeente besluit om een zero-emissiezone in te voeren, betekent dit dat alleen elektrische vrachtwagens en bestelwagens in dat gebied zijn toegestaan. Dit draagt bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Helaas beschikken veel ondernemers die doorgaans zo’n zone willen betreden, nog niet over een elektrische vrachtwagen of bestelauto, vaak vanwege de hoge aanschafprijs.
De ingediende motie wijst op verschillende soorten ontheffingen, de uiteenlopende uitvoering door gemeenten, het gebrek aan oplaadpunten en de hoge kosten van elektrische bedrijfsvoertuigen die veel ondernemers belemmeren. Daarom roept de motie de overheid op om uiterlijk 1 november 2024 een duidelijk plan te presenteren voor een landelijk uniforme uitzondering op de zero-emissiezones.
Tot nu toe hebben al 14 gemeenten aangekondigd dat ze per 1 januari 2025 zero-emissiezones willen implementeren, ongeacht de motie. De vraag blijft of ondernemers zonder elektrische voertuigen beboet kunnen worden als ze de zone binnenrijden. Deskundigen wijzen erop dat de overheid een landelijke ontheffing kan instellen, waardoor boetes misschien niet van toepassing zijn. Of het kabinet deze stappen zal ondernemen, blijft nog onduidelijk.