Als je de studenten- en scholierenregeling kunt toepassen, gebruik je bij het berekenen van de loonheffingen, premies werknemersverzekeringen en bijdrage Zorgverzekeringswet de kwartaaltabel. Hierdoor kun je meer loonheffingskorting in aanmerking nemen, waardoor je meestal geen of minder loonheffing hoeft te betalen.
Voorbeeld:
In de kwartaaltabel is ¼ van het jaarbedrag van de loonheffingskorting verwerkt, in de maandtabel maar 1/12 deel. Heb je als student bijvoorbeeld recht op € 3.960 loonheffingskorting per jaar, dan is in de kwartaaltabel € 990 en in de maandtabel € 330 verwerkt. Als je bijvoorbeeld in de maand juli meer dan normaal werkt, kan toepassing van de kwartaaltabel betekenen dat er geen of minder loonheffing hoeft te worden ingehouden op je loon dan bij toepassing van de maandtabel. Je hoeft dan geen moeite te doen om de te veel betaalde loonheffing terug te krijgen via het indienen van een aangifte inkomstenbelasting in het volgende jaar, maar ontvangt netto meteen meer.
De studenten- en scholierenregeling is niet op elke student van toepassing. De regeling geldt alleen voor:
Let op! Als je een buitenlandse student bent zonder ISIC, kun je deze aanvragen via de website van ISIC.
Je kunt de regeling alleen toepassen als de student jou schriftelijk verzoekt dit te doen. Voor dit verzoek is nu een nieuw formulier Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen (studenten- en scholierenregeling) beschikbaar. Dit formulier kun je ook gebruiken voor studenten die geen gebruik willen maken van de studenten- en scholierenregeling.
Let op! De studenten- en scholierenregeling kan alleen worden toegepast als de werkgever ook de loonheffingskorting toepast. Je moet daarom bij keuze voor de studenten- en scholierenregeling in het formulier ook aangeven dat je wilt dat de werkgever de loonheffingskorting toepast.
Als de student ervoor kiest om de regeling niet toe te passen, wordt er mogelijk te veel loonheffing ingehouden op het loon. Je kunt deze in het volgende jaar terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting.