Het onderzoek is in opdracht van het Ministerie van Financiën uitgevoerd. De onderzoekers concluderen dat de onbelaste reiskostenvergoeding van €0,23/km effectief en waarschijnlijk efficiënt is.
In de reactie wordt ingegaan op een aantal aspecten van de vergoeding. Zo wordt aandacht besteed aan het doel van de regeling en aan het gebruik ervan. Ook worden in het onderzoek enkele alternatieven besproken, zoals het verhogen of verlagen van het bedrag van de belastingvrije vergoeding.
Opmerkelijk is dat de regeling als efficiënt wordt beschouwd omdat de onbelaste reiskostenvergoeding meestal dekt voor de wisselende autokosten van een middenklasse auto. Het feit dat werknemers ook te maken krijgen met vaste autokosten en hiervoor geen belastingvrije vergoeding kunnen ontvangen, wordt afgedaan met een verwijzing naar keuzes uit het verleden.
In de reactie wordt ook ingegaan op de aanbevelingen van het rapport, maar dit leidt tot weinig nieuws. Zo wordt aanbevolen om te voorkomen dat een vergoeding voor zakelijke kosten belast wordt als loon. De staatssecretaris neemt deze aanbeveling over, evenals de aanbeveling om de regeling periodiek te evalueren. Ook wordt bekeken of de communicatie over de samenloop van de onbelaste reiskosten- en thuiswerkvergoeding intensiever kan worden. Deze samenloop blijkt in de praktijk complex te worden gevonden. De staatssecretaris ondersteunt ook de wens om het inzicht in het gedrag van werkgevers met betrekking tot wijzigingen van de vergoeding te vergroten.