In Nederland zijn de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) verantwoordelijk voor de handhaving van de DSA.
De DSA richt zich niet alleen op online marktplaatsen, maar is ook van toepassing op sociale netwerken, zoekmachines, cloudproviders, online reis- en accommodatieplatforms, internetproviders en content sharing diensten zoals videoplatforms.
Digitale diensten moeten zich houden aan strikte regels, waaronder een verbod op het personaliseren van advertenties op basis van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele voorkeur. Daarnaast krijgen minderjarigen extra bescherming om ervoor te zorgen dat ongepaste reclames hen niet bereiken.
De DSA verplicht online diensten om te handelen wanneer ze meldingen van gebruikers ontvangen, bijvoorbeeld over illegale content. De ACM houdt hier toezicht op. Ook overtredingen van online diensten die in het buitenland zijn gevestigd kunnen worden gemeld bij de ACM.
De Europese Commissie is verantwoordelijk voor het toezicht op de 25 grootste bedrijven in Europa die onder de DSA vallen, zoals Amazon, Google en Booking.com.
```